Mensgerichte verbinders
Specialist in value management
Concrete, uitvoerbare adviezen
We kunnen het je precies vertellen, waarom een bedrijf geld waard is. We weten het – en niet alleen uit de boeken. In het vuur van onderhandelingen, dáár hebben we het geleerd. Dáár verdampen theorieën en blijft alleen echte waarde staan. Kijk, daar kun je je voordeel mee doen als ondernemer. Value management. Ook als je er niet over piekert om je bedrijf te verkopen. Waarom?
Wat bij een denkbeeldige verkoop succesfactoren zijn voor je bedrijf, zijn ook vandaag succesfactoren. Cash genererend vermogen, daar gaat het om. Plus al die andere, niet-financiële aspecten, die waarde creëren. Want value management gaat zeker niet alleen over euro’s. Wat dacht je bijvoorbeeld van merkwaarde, managementkwaliteit, risicomanagement, teamsamenstelling, HR-beleid of innovatiekracht? Goud waard.
Wees slim. Benut onze expertise bij het optimaliseren van je bedrijfsvoering. Wij geven advies over het managen van risico’s en afhankelijkheden binnen je onderneming en hoe je de resultaten kunt verbeteren. En als we er toch zijn, kunnen we het er meteen over hebben: het ideale verkoopmoment. Straks? Na het nodige huiswerk? Of toch nu? Regeren is vooruitzien.
Mensgerichte verbinders
Specialist in value management
Concrete, uitvoerbare adviezen
Veelgestelde vragen
Wat kan ik doen om mijn bedrijf over een paar jaar goed te verkopen?
Dat is nogal afhankelijk van je situatie. We zullen eerst zicht moeten hebben op de waardebepalende factoren van je bedrijf. Daarnaast – minstens zo belangrijk – spelen de specifieke situatie van je onderneming en wensen van jou en/of andere aandeelhouders een belangrijke rol. Al deze factoren krijgen hun betekenis in het licht van macro-economische ontwikkelingen en de sector waarin je opereert. Laat je dus door niemand adviseren of beïnvloeden op basis van vuistregels. Je hebt een deskundig antwoord op maat nodig.
Wat kan ik doen om mijn verkoopopbrengst te optimaliseren?
We zien over het algemeen dat er veel winst valt te behalen door (1) risico’s en afhankelijkheden (ook van klanten en leveranciers) te verlagen, (2) key management en medewerkers te binden, (3) kansen te verzilveren en het aantal kansen te vergroten, en (4) inzichtelijk te hebben wat je doet en moet gaan doen.
Is value management alleen gericht op een toekomstige verkoop van mijn onderneming?
Nee, zeker niet. Ook als je geen plannen hebt voor verkoop, kan value management bijdragen aan een betere winstgevendheid. Value management is in de basis gericht op het beheersen van risico’s, het detecteren van kansen en het voorbereiden van je bedrijf voor toekomstige groei. Daarbij zijn niet alleen omzet, marge en kosten van belang. Ook andere aspecten, zoals een aantrekkelijker imago, stabiele organisatie of een betere concurrentiepositie kunnen centraal staan. Ook kan het jou aantrekkelijker maken voor een potentieel targetbedrijf, dat je op het oog hebt.
Is value management een eenmalige dienst door Arpentus?
Dat kan. We leveren concrete conclusies en aanbevelingen op. Maar daarna blijven we – als je dat wilt – graag meekijken en meedenken. Zo helpen we je de aangedragen verbeterpunten daadwerkelijk te verzilveren. Vanuit ons gespecialiseerde waarde-denken blijven we van tijd tot vragen stellen, en houden je zo scherp. Omdat we diepgaande kennis van je onderneming hebben opgedaan, kunnen we input leveren voor strategische beleidsbeslissingen. Zo helpen we je de beste resultaten te bereiken.
Verder kijken
In de corporate finance-wereld wordt veel gesproken over deals. Handtekeningen. Scores. Dat is begrijpelijk. Dát zijn de beslissende momenten. De successen voor – als het goed is – iedereen. Om eerlijk te zijn: ook voor onze adrenalinehuishouding zijn ze goed. De spanning in de aanloop naar een handtekening hoort bij ons vak. Dat willen we voor geen goud missen.
Maar. Maar! Er is een belangrijke maar. De grootste winst (op z’n minst: de eerste winst) wordt in de voorbereiding geboekt. Als er nog even niets wordt aangekocht of verkocht – zo’n deal hooguit een stip op de horizon is. Als er helemaal geen andere partij in beeld is. De grootste winst kan wel eens gerealiseerd worden door de ondernemer die dagelijks aan waardecreatie van zijn onderneming denkt. Niet omdat hij met één been al buiten de deur staat. Juist niet. Maar omdat hij bouwt aan een solide, goed georganiseerd en transparant bedrijf, met een goed plan, een heldere fiscale structuur en risico’s die onder controle zijn. Hoe doe je dat? Kijk, dat is een vraag waar we van houden. Slim, om die te stellen. Zullen we eens aanschuiven? Wij zijn specialist om je te helpen bij het creëren van waarde binnen jouw bedrijf.
Kennismaken
We luisteren graag
Als ondernemer ben je gewend knopen door te hakken. Maar je zou niet de eerste zijn die onzekerheid voelt als het op (ver)kopen aankomt. Of die juist meer haast heeft dan goed is. Mogen we gewoon eens luisteren naar je verhaal? En meedenken? Kwestie van een telefoontje.