Ervaren aan- en verkoopstrategen
Gedreven onderhandelaars
Mensgerichte verbinders
Je wilt je bedrijf verkopen. Je staat daarmee op een belangrijk punt in je leven. En hóe jij je bedrijf verkoopt, gaat een groot verschil maken. Aan wie. Tegen welke voorwaarden. Met welke verplichtingen, welke risico’s en welke mogelijkheden. Wat telt voor jou?
Geloof ons: de deal die je gaat sluiten, staat of valt met het verkoopproces. Dat is een complex (en door de meeste ondernemers onderschat) proces. Verbaas je niet over het papierwerk dat erbij komt kijken. De levensvragen die het in je naar boven haalt. De toekomstbespiegelingen die je gaan bezighouden. De relaties die er vroeg of laat bij betrokken zijn. De kleine lettertjes waarover eindeloos gesteggeld kan worden. Het hoort er allemaal bij. Schaam je niet ervoor dat dit niet jouw expertise is. Laat je helpen door onze specialisten op dit vlak. We hebben een schat aan kennis en ervaring, en die staat tot jouw beschikking.
Wij begeleiden je graag, en zorgen daarbij dat – hoe ingewikkeld het ook wordt – jóuw belangen gewaarborgd zijn. Daar tekenen we voor.
Ervaren aan- en verkoopstrategen
Gedreven onderhandelaars
Mensgerichte verbinders
Veelgestelde vragen
Wat is mijn bedrijf waard?
Belangrijke vraag. Ga niet af op allerlei vuistregels die op internet circuleren, maar neem je bedrijf serieus. Wij komen tot een realistische waarde-inschatting door je bedrijf zorgvuldig door te lichten en je verdienmodel te analyseren. En ook komen we dan tot ideeën over hoe je deze waarde kunt verzilveren of toch nog eerst even te verhogen. Want uiteindelijk zal blijken dat je bedrijf zoveel waard is, als het voor een kóper waard is. Waarde, selectie van de koper, onderhandelingstactiek en uiteindelijke opbrengst hebben alles met elkaar te maken.
Wat is het juiste moment om mijn bedrijf te verkopen?
Dat kan van veel factoren afhangen, zowel aan jouw kant als de kant van je bedrijf en de markt. Na enkele dagdelen onderzoek kunnen we je een concreet en goed onderbouwd antwoord geven. Dit onderzoek is kort, maar krachtig en compleet. We analyseren jouw unieke waardepropositie in de markt. Verder analyseren we je cijfers, je organisatie en verdienmodel, je plaats in de markt, je type klanten en de toekomstbestendigheid van je onderneming. Op basis daarvan krijg je een strategisch advies ten aanzien van de waarde van je bedrijf, de waarde bepalende aspecten én het ideale moment voor verkoop.
Hoelang duurt het verkopen van mijn bedrijf?
Ieder verkooptraject is uniek, ook in dit opzicht. Maar vooruit: een gemiddelde. Als je rekent van eerste besprekingen met Arpentus tot en met daadwerkelijke transactie, kun je uitgaan van 6 tot 12 maanden.
Hoe vinden jullie de juiste koper voor mijn bedrijf?
Wij hebben en leggen voortdurend contact met bedrijven in jouw sector en investeerders, waaronder ook private equity-partijen. Naast ons grote netwerk hebben we bovendien toegang tot waardevolle databases. Zo weten we potentiële kopers op te sporen. Maar: niet elke branchegenoot is zomaar een potentiële koper. De vraag is: voor welk type bedrijf heeft jouw onderneming (strategisch) de meeste toegevoegde waarde? Dát is namelijk de waarde die bepalend wordt in de onderhandelingen. Daarom gaan we in nauw overleg met jou pas actief partijen benaderen na grondig onderzoek.
Er heeft zich al een koper gemeld. Wat kan Arpentus nog voor mij betekenen?
Veel! De koper mag er zijn – het belangrijkste moet echter nog gebeuren. Dit is een proces waarbij professionaliteit in de begeleiding het verschil gaat maken voor jou. De onderhandelingen over prijs en voorwaarden zijn cruciaal. De deal moet nog tot stand komen. Wij helpen je tot de beste prijs én de beste voorwaarden te komen. En die afspraken moeten goed worden vastgelegd. Je zou niet de eerste zijn die zich vooraf vergist in de juridische en fiscale complexiteit van een verkoopovereenkomst. Denk aan de uiterst belangrijke set garanties en vrijwaringen. Je moet al die kleine lettertjes niet alleen checken, maar vooral benutten om je belangen te waarborgen. Daar helpen wij je bij. Verder waarderen ondernemers het als wij de leiding nemen in de onderhandelingen. Dat doen we vasthoudend en effectief. Zo kom je tot het beste verkoopresultaat met de koper die je voor ogen hebt.
Wat doen jullie allemaal rond de verkoop?
Samengevat: alles. Het beste resultaat komt als we de regie over het gehele verkoopproces houden. Vanaf de start tot het moment van de overdracht. En ook daarna zijn we betrokken. Dat we het liefst álles doen, heeft een reden. De ideale deal is namelijk als een puzzel. Alle stukjes moeten er niet alleen zijn, maar ook in de juiste volgorde gelegd worden. Daar nemen we graag de verantwoordelijkheid voor.
Kan ik ook een stukje van mijn bedrijf verkopen?
Zeker. Een goede reden zou kunnen zijn dat je zo een deel van je vermogen veiligstelt. Tegelijk blijf jij dan als ondernemer meebouwen aan het bedrijf. Realiseer je een waardestijging, dan profiteer je daar zelf van mee in de toekomst. Natuurlijk kan je ook andere redenen hebben voor deze zogenaamde pre-exit. Misschien wil je aandelen verkopen aan medewerkers, om hen te binden aan het bedrijf, of gefaseerd je kinderen in de onderneming laten groeien. Hoe dan ook: het kan, al vraagt het om de nodige doordenking. Maar daar zijn wij voor.
Onze missie
Als je plannen hebt voor aan- of verkoop van je bedrijf, zoek je een daadkrachtige specialist. Een realist. Een optimist misschien. Maar geen fantast. Geen praatjesmaker. Geen borstklopper. (Daar gaan we tenminste vanuit. Anders zit je op de verkeerde website.)
Van die daadkrachtige specialisten hebben we er vijftien. En alle vijftien helpen we je graag. Dit pakken we op een bijzondere manier aan. De ervaring leert eenvoudigweg dat ondernemers beter en sneller hun doel bereiken, als wij kritisch mogen zijn. Doorvragen. Sparren. Als we even mogen afdalen naar jouw binnenwereld. Naar je drijfveren en diepere belangen. Naar wat écht voor je telt.
Om vervolgens te accelereren, inventief te zijn (ook in onderhandelingen), vast te houden en trefzeker te scoren. Die werkwijze vraagt wederzijds vertrouwen – en brengt een ongekende winst. Het is veelzeggend dat onze klanten dit bevestigen tot járen na een deal (als kleine lettertjes hun waarde hebben bewezen). Het geheim daarachter is niet echt een geheim. Arpentus weet wat telt. Simpelweg omdat we ernaar gevraagd hebben.
Kennismaken
We luisteren graag
Als ondernemer ben je gewend knopen door te hakken. Maar je zou niet de eerste zijn die onzekerheid voelt als het op (ver)kopen aankomt. Of die juist meer haast heeft dan goed is. Mogen we gewoon eens luisteren naar je verhaal? En meedenken? Kwestie van een telefoontje.