In het kort
Arpentus zorgden voor de verkoop van Nemesys groep aan TechOne

“Weet je écht wat je wilt?” Die vraag kregen Rob de Zwart, Berry Oudshoorn en hun drie compagnons geregeld van Arpentus. Ze stonden op het punt een prachtig ICT-bedrijf te verkopen: Nemesys. De kopers stonden in de rij. Maar wat zou voor hen de beste deal zijn? Na rijp beraad konden ze alle vijf met plezier hun handtekening zetten…

Nemesys is in 1990 opgericht als telecombedrijf. Toen De Zwart zes jaar later in dienst trad als verkoper, was het nog de tijd van faxen, portofoons en autotelefoons. Oudshoorn kwam rond het jaar 2000 in dienst als ‘financiële man’.

Groep bedrijven

In 2002 namen De Zwart en Oudshoorn samen met twee collega’s het bedrijf over. In de jaren die volgden, groeide het bedrijf gestaag. Inmiddels staan er ruim vijftig mensen op de loonlijst en telt het Oud-Beijerlandse bedrijf drie disciplines: IT, telefonie en cybersecurity. “Binnen de groep hebben we meerdere BV’s”, vertellen algemeen directeur De Zwart en financieel directeur Oudshoorn. “We hebben de afgelopen jaren verschillende startups aan de groep toegevoegd. Dat maakte de financiële administratie intern complex. We wilden daarom naar één groep, met één naam en één directie.”

Andere plannen

In eerste instantie zochten de eigenaren binnen het bedrijf naar opvolgers. Toen dat niet lukte, keken de compagnons elkaar aan. Wat nu? Eén van hen wilde graag stoppen met werken en naar het buitenland. Een ander – Oudshoorn – had ook zijn idealen. “Ik wil graag nog iets doen voor de mensheid. Het leed van de mensheid raakt me. Ik heb altijd hard gewerkt, maar er is meer in het leven”, zegt hij. De Zwart had geen grote plannen, maar wel behoefte aan nieuwe inspiratie. Uiteindelijk besloten de compagnons om Nemesys te verkopen. “Samen uit, samen thuis. Zo zaten we er allemaal in. Daarom gingen we bij Arpentus kennismaken.”

Doorvragen

In het traject dat volgde, zette Arpentus vooral aan tot nadenken. “Weet je wel wat je in gang gaat zetten? Wil je dat echt? Welke rol wil je straks vervullen? En wat als je moet stoppen bij Nemesys, wat ga je dan doen? Dat soort vragen”, zeggen De Zwart en Oudshoorn. “De kern was: wat wil je écht? Als je je bedrijf gaat verkopen, is het belangrijk om dat te weten.”

Het uitgangspunt voor de onderhandelingen stond vast. Honderd procent van de aandelen verkopen. En honderd proces boter bij de vis. De zoektocht naar potentiële kopers kon beginnen.

Beste koper

Binnen twee dagen meldde de eerste koper zich al met een compleet uitgewerkt voorstel. Het was Techone, een ondernemende investeerder met een groep (o.a. ICT-) bedrijven. Al snel volgde de ene na de andere koper. De Zwart en Oudshoorn besloten samen met Arpentus met enkele partijen in gesprek te gaan. Techone rolde uit de bus als de beste koper. “We waren er vanuit gegaan dat wij als directie plaats zouden moeten maken voor anderen”, zegt De Zwart. “Maar Techone wilde ons graag aan boord houden. De manier waarop Techone omgaat met bedrijven die ze overnemen, heeft ons aangenaam verrast. We gaan een toekomst tegemoet met genoeg keuzemogelijkheden en uitdagingen.”

Beschermd voor valkuilen

De Zwart en Oudshoorn, die alle compagnons vertegenwoordigde in het verkoopproces, vertrouwden helemaal op Arpentus. “Arpentus wilde ons helpen, echt helpen. Daarom vroegen ze steeds door: wat wil je echt? In die zin hebben ze ons beschermd en behoed voor tal van valkuilen”, blikken De Zwart en Oudshoorn dankbaar terug. “Ze hebben aan tafel gezeten alsof Nemesys hun eigen onderneming was!”

Fluitend naar het werk

De samenstelling van het team van Arpentus hielp daarbij. De één bracht vooral rust en senioriteit. De ander enthousiasme en kennis van de ICT-sector. En allemaal bleken ze snel te kunnen schakelen. “Het is inderdaad snel gegaan”, bevestigen de compagnons. “We zijn blij met het resultaat. Nemesys is in goede handen, en wij kunnen onze toekomst zelf invullen. En ik”, glimlacht De Zwart, “ga weer fluitend naar mijn werk. Ik krijg alle ruimte van Techone om samen met mijn team verder te bouwen aan dit prachtige bedrijf!”

Kennismaken

Tijd voor een goed gesprek

En, met welke vraag zit jij?

We luisteren graag

Als ondernemer ben je gewend knopen door te hakken. Maar je zou niet de eerste zijn die onzekerheid voelt als het op (ver)kopen aankomt. Of die juist meer haast heeft dan goed is. Mogen we gewoon eens luisteren naar je verhaal? En meedenken? Kwestie van een telefoontje.