In het kort
Arpentus begeleidde Mano de Kok bij de verkoop van Hallux Podotherapie en Schoenexperts aan Groepspraktijk Scharenborg (Voetcentrum Wender).

“Eén keer raden wie er meeging toen een grote speler in de markt ons uitnodigde voor een gesprek”, glimlacht Mano Leon de Kok. Er zijn moeilijker raadsels. Op vier cruciale – soms zelfs kritische – momenten in de historie van Hallux Podotherapie had Arpentus hem terzijde gestaan. Nu kwam het moment om eerdere adviezen te verzilveren. “Soms was het meer psychologie dan cijfers.”

Hij begon met een studie psychologie, werd podotherapeut – en ontpopte zich als ondernemer. Vanaf 1998 bouwde hij aan Hallux. De Kok opende de ene na de andere locatie, transformeerde Hallux in een franchiseformule en vice versa, begon onder de naam Schoenexperts met orthopedische schoenen, fuseerde met de club van ‘een studiemaat’ en… kwam in de problemen. “Nieuwe dingen opzetten vind ik het leukst. Maar we hadden op een gegeven moment teveel start-ups. We groeiden snel en hadden te weinig middelen. We stonden op het punt om de zaak te verkopen.”

Hoofd koel houden

Op dat kritische moment haalde De Kok Arpentus aan boord. “Ze hielpen ons het hoofd koel te houden en zeiden: als je je bedrijf op de rit krijgt, is het een kwestie van tijd; en dan verdien je meer aan de verkoop dan nu.”

Aldus geschiedde. Wel haakte na korte tijd de compagnon af. De aandelentransactie werd onder leiding van Arpentus bekokstoofd. “Met een goed gevoel voor beide partijen”, knikt De Kok, “want zo wilden we het allebei.”

Directeur aangetrokken

Inmiddels telde Hallux zo’n veertig locaties in Nederland, en het volgende avontuur diende zich aan. De Kok nam een directeur aan die het bedrijf naar de volgende fase zou kunnen helpen. Gezonde zelfkennis gaf de doorslag. “Ik ben een ondernemer, houd van de fase dat het kleinschalig is. Niets op papier, dat is het leukste. De directeur die we aantrokken was daarom waardevol voor de organisatie. Ik bood hem de mogelijkheid om zich in te kopen. Onder leiding van ‘hofleverancier’ Arpentus is dat gerealiseerd. Arpentus zag in hoeveel Joost Bouman (de directeur, red.) voor het bedrijf betekende en hielp dat tot uitdrukking te brengen in de voorwaarden. Dat hebben ze goed aangevoeld.”

“Ze kennen mij als ondernemer ook goed. Soms was de rol van Arpentus meer psychologie dan cijfers”

Meer psychologie dan cijfers

Voor De Kok was het ideaal dat Arpentus het bedrijf inmiddels door en door kende. Nam Hallux weer eens een grote praktijk over in het land, dan kon Arpentus snel en doeltreffend ‘meelezen’ en advies geven. “Ze kennen mij als ondernemer ook goed. Soms was de rol van Arpentus meer psychologie dan cijfers”, zegt De Kok. “Ze voelden aan dat ik behoefte heb aan autonomie, en stelden ooit bij een ogenschijnlijk mooie deal de vraag: ‘Kan jij wel onder zulk leiderschap werken?’ Ook ondersteunden ze op cruciale momenten mijn zelfvertrouwen. Het mantra van Remco, mijn eerste aanspreekpunt bij Arpentus, vergeet ik niet. Ik heb het hem verschillende keren tegen potentiële kopers horen zeggen: ‘We kunnen het met jullie doen, maar zonder jullie komen we er ook.’ Vanuit die overtuiging – dat we er zouden komen – gaf Arpentus advies. En dat het waar is, is gebleken.”

Makkelijkste deal

Als ondernemer was De Kok steeds minder nodig in het bedrijf (met bijna tachtig locaties voor podotherapie, en dertig voor orthopedische schoenen). Hij hield zich vooral bezig met overnames van praktijken, maar kon daar geen week mee vullen. Hij begon te verlangen naar ondernemersvrijheid. En toen de Scharenborg Groep zich meldde om een overname te verkennen, trok de inmiddels 51-jarige ondernemer opnieuw aan de bel bij Arpentus. “Die laatste deal was misschien wel de gemakkelijkste”, mijmert De Kok, terugblikkend. “Toen ze eenmaal met een voorstel kwamen waarbij ik geen verplichtingen meer zou hebben, was het binnen twee minuten rond. De due dilligence verliep ook vlot. Wel moesten we in spanning het oordeel van de Nederlandse Zorgautoriteit afwachten. Na drie maanden kregen we groen licht.”

Geduld en vertrouwen

De Kok kijkt met waardering en dankbaarheid terug op de bijdrage van Arpentus aan de ontwikkeling en verkoop van zijn aandelen in Hallux en Schoenexperts. “Ze hadden geduld, gaven me vertrouwen. En zorgden ervoor dat ik Hallux niet te snel verkocht maar verkoopklaar maakte. Daardoor bracht het bedrijf aanzienlijk meer op.

Eindelijk heeft De Kok tijd om zich op zijn nieuwe passie te storten. Persoonlijke en groepscoaching. Maar ook: tantra. En bewustzijnsfeesten. Is het wel nieuw eigenlijk voor hem? “Dat ik ooit psychologie ben gaan studeren, is niet voor niets. De passie van toen en het ondernemerschap van nu komen samen. Ben benieuwd waar het toe gaat leiden…!”

Zullen we eens samen een kop koffie drinken?

Vragen, ambities, plannen?

Veel ondernemers spelen met gedachten over de aan- of verkoop van een/hun bedrijf. Jij misschien ook. Goede reden voor een gezamenlijke kop koffie, wat ons betreft. Kunnen we het hebben over al je vragen en over al jouw overwegingen. Naar je luisteren. Sparren over jouw strategie, vanuit onze brede ervaring met uiteenlopende sectoren. En jou richting geven in dit belangrijke proces. Bel jij?