In het kort
Voor Cees van de Coevering zorgden we voor de verkoop van Coevering Matrijzen aan Wefabricate.

Daar stond zijn voormalig werknemer op de stoep, met een fles champagne. Om hem goede kerstdagen te wensen, en meteen te vragen ‘hoe hij zijn toekomst zag’. Matrijzenmaker Cees van de Coevering glimlacht als hij eraan terugdenkt. Een betere koper had hij zich niet kunnen wensen.

Eerlijk is eerlijk. Van de Coevering was niet van plan zijn bedrijf te verkopen. En al helemaal niet aan de investeringsmaatschappijen die zich geregeld meldden en die het volgens hem “puur om de cijfers te doen is, en niet om de mens”. Nee, vijfentwintig jaar had Van de Coevering geknokt voor zijn bedrijf, dat gespecialiseerd is in het vervaardigen van spuitgietmatrijzen. Hij begon met één medewerker matrijzen te maken in de werkplaats achter het huis van zijn voorganger. Honderd uur per week werkte hij. Er kwamen een pand, nog meer medewerkers, en een groter pand. Op een enkele dip in de omzet na realiseerde hij jaar op jaar een gestage groei.

Bij elkaar passen

Na al die jaren zijn verschillende van Van de Coeverings eerste medewerkers nog altijd in dienst. “Denk je dat ik die mensen in de steek laat?”, zegt hij, en het is duidelijk dat hier maar één antwoord op mogelijk is: nee. Beslist niet. En misschien was juist dáárom de fles champagne het begin van de mooiste overname die Van de Coevering én zijn personeel zich konden wensen.

“Eén van mijn medewerkers was samen met twee anderen WeFabricate begonnen. Een ondernemende club met ambitieuze plannen. We kenden elkaar al, en ik wist het meteen: bij dit bedrijf zouden mijn mensen tot hun recht komen. We pasten bij elkaar.”

Snel eens

De eerste gesprekken over een mogelijke overname verliepen met Brabantse gemoedelijkheid. Van de Coevering en WeFabricate waren het in hoofdlijn snel met elkaar eens over de manier van overnemen. Van de Coevering ging niet alleen af op zijn gevoel, maar hield meteen ruggespraak met Arpentus. Zoals hij het zegt: “met Patrick”. Want hoe groot het team ook was dat betrokken werd bij de deal, Arpentus is voor Van de Coevering vooral Patrick (Cox, red.). Een oud-dorpsgenoot die hij nog niet uit het oog verloren was.

“Ik onderneem nu met een heel ander gevoel. Mijn medewerkers zijn enthousiast over de nieuwe kansen en uitdagingen, de klantenkring groeit, de omzet bij klanten stijgt. Een nieuw avontuur is van start gegaan. Deze overname is winst voor iedereen!”

De kleine lettertjes

“Arpentus heeft de bedrijfswaardering heel goed gedaan. Ze weten wat dingen waard zijn voor de koper, begrijpen wat er telt in deze markt. Ze hebben van zoveel dingen verstand – dat was echt een verademing voor mij.” Tegenover die ‘verademing’ stond de spanning van advocaten, die namens koper en verkoper met elkaar de kleine lettertjes verdedigden. Een ware beproeving voor iemand als Van de Coevering, die het liefst op vertrouwen zakendoet. “Er moeten zoveel zekerheden ingebouwd worden. Dat leverde soms eindeloze discussies op, waarbij Arpentus steeds de essentie scherp moest houden voor iedereen. Wat daarbij hielp, was de klik tussen de eigenaren van WeFabricate en mij. Vertrouwen is voor mij belangrijker dan het pak papier, dat al die onderhandelingen opleverde”, luidt de hartgrondige verklaring van Van de Coevering. “Met vertrouwen kan je bergen verzetten.”

Winst voor iedereen

Dat vertrouwen in Arpentus is door de gezamenlijke ervaring versterkt. “Arpentus kan zich goed inleven. Ze begrepen waar het mij om te doen was: continuïteit voor mijn medewerkers, en ruimte voor mij. Door de overname wilde ik meer tijd creëren voor mijn dochter. Dat gaat ook lukken. Zeker, ik heb de leiding over Coevering Matrijzen, net als voorheen; en omdat ik nog minderheidsaandeelhouder ben, blijf ik nauw betrokken. Maar veel zaken kan ik nu overlaten aan het deskundige team van WeFabricate.” Van de Coevering staart in de verte, peinzend over de rol van Arpentus, de aandacht voor zijn dochter, de nieuwe kansen voor zijn medewerkers, het ontspannen gevoel dat hij nu heeft. Peinzend aan de vakantiewoningen langs het Zeeuwse strand waar hij met plezier in investeerde. “Ik onderneem nu met een heel ander gevoel. Mijn medewerkers zijn enthousiast over de nieuwe kansen en uitdagingen, de klantenkring groeit, de omzet bij klanten stijgt. Een nieuw avontuur is van start gegaan. Deze overname is winst voor iedereen!”

 

Zullen we eens samen een kop koffie drinken?

Vragen, ambities, plannen?

Veel ondernemers spelen met gedachten over de aan- of verkoop van een/hun bedrijf. Jij misschien ook. Goede reden voor een gezamenlijke kop koffie, wat ons betreft. Kunnen we het hebben over al je vragen en over al jouw overwegingen. Naar je luisteren. Sparren over jouw strategie, vanuit onze brede ervaring met uiteenlopende sectoren. En jou richting geven in dit belangrijke proces. Bel jij?