Waardering na grondig onderzoek
Gecertificeerde waarderingsexperts (RV’ers en MBV’ers)
Mensgerichte verbinders
Wat is de waarde van een bedrijf? Het kan je vraag zijn als je verkoop overweegt, of overdracht binnen je familie. Het is ook ons vertrekpunt voor value management. Je wilt het bijvoorbeeld weten als je een bedrijf wilt kopen, aandelen wilt verwerven of een conflict met medeaandeelhouders hebt. Maar ook de fiscus kan om deze informatie vragen. Wat is de waarde waarmee je rekent? En waaruit is die waarde opgebouwd? Het antwoord op deze vragen kan grote consequenties hebben. Wij gaan je daarom voorzien van een krachtige en geloofwaardige bedrijfswaardering. Precies wat je nodig hebt.
Als echte corporate finance-specialisten houden we van deze vraagstukken. We zijn er allemaal graag bij betrokken, maar zeker onze experts mag je hiervoor wakker maken (we hebben o.a. Register Valuators ('RV’ers') en mensen met de titel Master of Business Valuation (‘MBV’ers')). Feit is dat een waardering zo goed is als zijn onderbouwing. We bekijken jouw bedrijf of beoogd bedrijf met scherpe blik. Systematisch. Strategisch. Nieuwsgierig. Geïnteresseerd in wat we zien, benieuwd naar wat we nog niet weten. Pas als we de cijfers, het verdienmodel, de kansen en risico’s doorzien, zullen we een waarde toekennen. Maar dan heb je ook een waardering waarop je kunt bouwen. Reken maar.
Waardering na grondig onderzoek
Gecertificeerde waarderingsexperts (RV’ers en MBV’ers)
Mensgerichte verbinders
Veelgestelde vragen
Hoe wordt de waarde van mijn bedrijf bepaald?
We brengen de elementen in kaart die de waarde bepalen. Zo kijken we naar de toekomstige geldstromen (cashflow), maar ook naar macro-economische en sectorspecifieke trends en ontwikkelingen, afhankelijkheden en (andere) risico’s die de continuïteit van deze toekomstige verdiencapaciteit beïnvloeden. We baseren ons oordeel over de waarde van jouw onderneming op de discounted cash-flow (DCF) methode. Onderdeel hiervan is het detecteren en analyseren van de value drivers van jouw onderneming. Op basis van onze analyses, onze specifieke sectorkennis en onze ervaring nemen we standpunten in, trekken we conclusies en geven we adviezen.
Wat is het verschil tussen waarde en prijs?
Waarde en prijs zijn niet per definitie aan elkaar gelijk. De prijs is het resultaat van onderhandelingen. Onze waardering is een goed vertrekpunt hiervoor. Onder invloed van o.a. marktvraag kan een prijs uiteindelijk hoger of lager zijn dan de waarde van het bedrijf. In alle gevallen is het belangrijk dat je een min of meer objectieve waardebepaling als ijkpunt hebt. Die geldt ook als een ideaal vertrekpunt voor de onderhandelingen. Onderhandelingen, waarin we jou optimaal kunnen begeleiden omdat we dan het bedrijf diepgaand hebben leren kennen.
Heeft Arpentus gecertificeerde waarderingsdeskundigen in dienst?
Zeker. Binnen ons eigen team hebben we zowel Register Valuators als mensen met de titel Master of Business Valuation. Dat is tekenend voor de kwaliteit en professionaliteit van Arpentus. Want deze titels horen bij professionals met jarenlange en veelzijdige ervaring. Mensen die weten wat telt.
Een bedrijfswaardering in een conflictsituatie – is dat niet lastig?
Zeker. Bij een conflict tussen aandeelhouders kan een bedrijfswaardering een beslissend en zeer belangrijk onderdeel zijn. Als de belangen ronduit tegenstrijdig zijn, blinkt de geloofwaardigheid van onze deskundige waardering nóg meer uit. In het proces daaromheen acteren we transparant, duidelijk en met een helder doel voor ogen. Daarin bieden we gepaste neutraliteit en respect voor de aandeelhouders, en verwachten omgekeerd hetzelfde. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde belang: tot een oplossing komen en weer richten op de toekomst. Daar dragen we graag aan bij.
Kennismaken
Vragen, ambities, plannen?
Veel ondernemers spelen met gedachten over de aan- of verkoop van een/hun bedrijf. Jij misschien ook. Goede reden voor een gezamenlijke kop koffie, wat ons betreft. Kunnen we het hebben over al je vragen en over al jouw overwegingen. Naar je luisteren. Sparren over jouw strategie, vanuit onze brede ervaring met uiteenlopende sectoren. En jou richting geven in dit belangrijke proces. Bel jij?