Toen Gert Huisman in 2017 een onderdeel van Skippy-Rent verkocht, wilde hij zich volledig gaan richten op zijn kernactiviteiten. Toch zette hij een jaar later óók de handtekening onder de verkoop van dit resterende deel. “Het is geen gemakkelijke beslissing om je bedrijf te verkopen. Maar een goede partner verlaagt de drempel”, zegt Huisman, doelend op Arpentus.

In 1995 ging Huisman van start met Skippy-Rent. Hij begon letterlijk met niets en moest zijn bedrijf van de grond af opbouwen. Aanvankelijk lag de focus op het verhuren van machines. Na enkele jaren nam de ondernemende Huisman een verhuurbedrijf over in de evenementensector. Zo ontstond een bedrijf met twee takken van sport en drie vestigingen: in Barneveld, Ede en Harderwijk. Op de loonlijst stonden meer dan dertig medewerkers, de vele zzp’ers niet meegerekend.

Behoefte aan focus

“Het continu bezig zijn in twee branches werd me teveel”, zegt Huisman. “Ik wilde ze allebei volledige aandacht geven, maar dat gaat niet.” Hij bekent dat hij nauw betrokken bleef bij de werkvloer. Nee, hij ging niet mee op pad om een tent op te bouwen. Maar alle medewerkers wisten het: ís er wat, dan kan je Gert bellen. “Ging ik in het hoogseizoen op zaterdagavond op visite, dan lag de telefoon naast me. Dat geeft onbewust veel druk.”

Huisman hakte de knoop door en besloot het onderdeel machineverhuur te verkopen in 2017. Dat zou hem de focus moeten brengen waar de evenemententak om vroeg. “Ik wilde meer bezig zijn met ondernemen, met nieuwe dingen bedenken. De pieken die zo tekenend zijn voor de evenementenverhuur vroegen echter teveel aandacht.”

Spiegel

Al snel begon Huisman te denken aan de verkoop van ook dít deel van zijn organisatie. En voor de tweede keer klopte hij aan bij Arpentus. “Ze vielen van hun stoel van verbazing”, lacht Huisman. “Ze hadden niet verwacht dat ik Skippy-Rent volledig wilde verkopen. Ze hielden me een spiegel voor, dachten mee. Is verkopen wel de enige manier om mijn doel te bereiken? Of is het ook mogelijk om eigenaar te blijven maar meer afstand te nemen? Dat meedenken was belangrijk voor mij. Het is geen gemakkelijke beslissing om je bedrijf te verkopen, maar een partner als Arpentus verlaagt de drempel.”

De gezamenlijke conclusie was dat verkoop van het bedrijf de beste optie was. Huisman dacht meteen aan een goede klant van hem: een ondernemer in de verhuursector met de nodige ambities. “Arpentus heeft hem gebeld en gevraagd of hij in was voor een overname. Dat sloot inderdaad aan bij de groeiplannen van deze ondernemer; en zo kwamen de onderhandelingen op gang zónder dat Skippy-Rent in de etalage heeft gestaan”, blikt Huisman met tevredenheid terug.

Overtuigingskracht

Bij de onderhandelingen ontstond een nauw samenspel tussen Huisman en zijn adviseur van Arpentus. “We liggen op één lijn. We hebben beiden het hart op de tong en zijn duidelijk in wat we willen. Mijn adviseur was een tactische zakenman; een snelle en besluitvaardige denker. Hij was woordvoerder in het verkoopproces. Door zijn vakkennis brengt hij overtuigingskracht mee. Hij zegt niet zómaar iets: hij onderbouwt zijn standpunt en neemt de ander daarin mee.”

Zo kwam een goede deal tot stand. Een win/win-situatie. De nieuwe eigenaar van Skippy-Rent beschikte in één klap over een sterke positie op de regionale verhuurmarkt. En Huisman kon zijn bedrijf overdragen aan een vertrouwde partij. “Ik heb er een goed gevoel bij. Zeker, het is wennen om na zoveel jaren niet meer verantwoordelijk te zijn voor Skippy-Rent.” En met een glimlach voegt hij eraan toe: “Soms overvalt me een soort schuldgevoel; alsof ik aan het spijbelen ben en aan de bak moet. Maar ik heb genoeg plannen. Eindelijk kan ik me helemaal gaan richten op het ontdekken en op de markt brengen van nieuwe producten voor de verhuurbranche. De verkoop van mijn bedrijf in samenwerking met Arpentus heeft ruimte gegeven voor lang gekoesterde wensen.”